Vienodas visoje ES

Įsigaliojus naujai tvarkai, benzinas degalinėse pradėtas žymėti apskritimu ir raide E šalia nurodant skaičių - 5 arba 10 (E5 arba E10). Skaičius 5 arba 10 pasako, koks maksimalus biodegalų (etanolio) kiekis procentais yra benzine.

Tuo tarpu degalinėse parduodamas dyzelinas žymimas kvadratu ir raide B šalia nurodant vieną iš skaičių: 7, 10, 20 arba 30. Šie skaičiai pasako, koks yra maksimalus biodegalų (riebalų rūgščių metilo esterio) kiekis procentais dyzeline.

Pasikeitė ir kitų kuro rūšių žymėjimas. Pavyzdžiui, suskystintos naftos dujos imtos žymėti rombo simboliu ir raidėmis LPG, suslėgtos gamtinės dujos – raidėmis CNG, suskystintos gamtinės dujos – raidėmis LNG, o žemdirbiams skirtas kuras papildomai žymimas raidėmis Dž.


Iki šių pasikeitimų, Lietuvoje prekiaujant benzinu ir dyzelinu buvo privaloma nurodyti biodegalų, įmaišytų į degalus, procentines dalis tik tada, kai jos viršijo 10 proc. tūrio benzine ir 7 proc. tūrio dyzeline.

Naujasis žymėjimas nurodomas degalinėse ant degalų pistoletų ir kolonėlių.

Benzino žymėjimas - pagal oktaninį skaičių

Šalia pasikeitusio žymėjimo vairuotojai taip pat gali rasti ir ankstesnį ženklinimą: kai benzinas žymimas žodžiu „Benzinas“ ir oktaniniu skaičiumi (92, 95 ir 98). Taigi, E95 bus žymimas Benzinas 95 ir apskritime E5, E92 – benzinas 92 ir apskritime E5, E98 bus žymimas Benzinas 98 ir apskritime E10.

Šalia nurodytas oktaninis skaičius parodo benzino atsparumą detonacijai. VGTU Automobilių inžinerijos katedros vedėjas Saugirdas Pukalskas paaiškina, kad detonacija yra variklyje vykstantis reiškinys, kai degalai dėl tam tikrų variklyje susidariusių nepalankių sąlygų ima sproginėti. Anot jo, kuo degalų oktaninis skaičius didesnis, tuo jie atsparesni detonacijai. Jis pabrėžia, kad į kuro baką reikia pilti ne mažesnio oktaninio skaičiaus benziną nei nurodė automobilio gamintojas.

Saugirdas Pukalskas

Kuo didesnis benzino oktaninis skaičius, tuo tokius degalus brangiau pagaminti, taigi jų kaina vartotojui taip pat bus didesnė. S. Pukalskas teigia, kad benzino kainos labai svyruoja ir kartais net ir to paties tiekėjo skirtingose degalinėse degalų kaina gali skirtis. Anot jo, kiek mokėsite už benziną labai priklauso ir nuo paklausos, pavyzdžiui, E98 benzinas parduodamas vos keliose degalinėse Lietuvoje, todėl jo kaina gali būti didesnė vien dėl to, kad jo sunkiau rasti.

Galima rasti kelių rūšių dyzelino

Lengviesiems automobiliams skirto dyzelino sudėtis skiriasi priklausomai nuo metų laiko, todėl jis yra skirstomas į klases. Žiemos mėnesiais vairuotojai gali rasti arktinį F klasės, arktinį pirmos klasės ir arktinį antros klasės dyzeliną. Koks dyzelinas bus parduodamas, priklauso nuo lauko temperatūros. Termometro stulpeliui nukritus žemiau –20 °C, degalinės jau turėtų siūlyti arktinį pirmos klasės dyzeliną, kuris kaip ir anksčiau bus žymimas vienos snaigės simboliu. Jeigu oro temperatūra yra žemesnė nei –26 °C – turėtų būti parduodamas arktinis antros klasės dyzelinas, žymimas dviejų snaigių simboliu. Šiuo dyzelinu prekiaujama nuo gruodžio 1 d. iki vasario 28 d.

Dyzelinas

Degalinėse taip pat galima rasti ūkininkams žemės ūkio produktų gamybai skirto „Dž“ simboliu žymimo dyzelino. Parduodamas ir krosnių kuras, kuris taip pat yra dyzelinas, tik naudojamas šildymo sistemoms. Tam, kad šias kuro rūšis būtų galima atskirti, ūkininkams skirtas dyzelinas dažomas žaliai, o krosnių kuras – raudonai.

Siūlo žymėti ir biopriedą

Vartotojų teisių gynėjai sako, kad degalus reikėtų žymėti ir pagal dar vieną rodiklį - konkrečią biodegalų žaliavą degaluose. Šiuo metu tai yra nenurodoma. Pavyzdžiui, dyzelinas ženklinamas B7, tačiau šis skaičius pasako tik, koks maksimalus biodegalų kiekis procentais yra šiame kure, tačiau lieka neaišku, kokia konkrečiai biodegalų žaliava panaudota - rapsų metilo esteris (RME) ar palmių aliejus.

Šis klausimas itin aktualus, kadangi viena iš šių žaliavų gali būti ne itin palankiai vertinamas palmių aliejus.

Vartotojų aljanso viceprezidentas, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komiteto narys Kęstutis Kupšys sako, kad vartotojas visada turi gauti tikslią informaciją apie įsigyjamą gaminį, ar tai būtų maisto produktai, ar drabužiai, ir kuras neturėtų būti išimtis. „Vartotojas turėtų žinoti, koks konkrečiai priedas į kurą maišomas, nes galbūt jo sudėtyje yra kažko, ko jis nenorėtų naudoti“, - sako jis.

„Jeigu nenoriu naudoti palmių aliejaus, turėčiau galėti rinktis: kuras su vienokiu priedu ar kuras su kitokiu priedu. Įvairūs tyrimai rodo, kad vartotojams svarbi klimato kaita, todėl vartodami produktus jie atkreipia dėmesį į tvarumo charakteristikas. Apie kurą mes dar daug ko nesuprantame. Daug esame girdėję apie palmių aliejaus naudojimo problemą maisto produktuose, bet daugelis nežino, kad palmių aliejus gali atsirasti ir degaluose. Ir galbūt toks žmogus pila degalus su tokiu priedu į savo automobilio kuro baką, bet tuo pat metu visiškai sąmoningai pirkdamas kitus produktus žiūri, ar sudėtyje nėra palmių aliejaus“, - teigia Vartotojų aljanso viceprezidentas.

Kęstutis Kupšys

Anot jo, aiškumas degalų žymėjime reikalingas, kad vartotojai galėtų rinktis tai, ką jie nori rinktis.

Biodegalų asociacijos užsakymu vykdytas „Spinter“ tyrimas atskleidė, kad 64 proc. šalies gyventojų pritaria, o 24 proc. iš dalies pritaria, kad degalinėse turi būti aiškiai žymima, iš kokios žaliavos pagamintas degaluose naudojamas biopriedas. Panaši situacija ir tarp vairuotojų, tokiam žymėjimui visiškai pritaria 63 proc., o iš dalies pritaria 25 proc. apklaustųjų.


Palmių aliejus kontroversiškai vertinamas dėl palmių auginimui kertamų atogrąžų miškų. Taip pat abejojama, ar tuo užsiimančiose šalyse pateikiami jo kokybę nurodantys sertifikatai yra tinkami.

Degalinės atskirai žymi savo degalus

Degalinėse taip pat galima rasti ir kitokį žymėjimą turinčių degalų. Pačios degalinės ženklina savo degalus, kurių sudėtyje yra multifunkcinių priedų, gerinančių variklio darbą, pavyzdžiui, „Circle K“ degalinėse galima rasti „miles“ degalų, o „Viada“ degalinėse - „Multi FX“.

Automobilis

S. Pukalskas sako, kad tiek į dyzeliną, tiek į benziną yra pilama tam tikrų priedų, padedančių automobilio savininkui jį eksploatuoti. Degalinės tokiam kurui suteikia specialius pavadinimus ir informuoja vairuotojus apie šių degalų naudą varikliui. Vis dėlto jų sudėtis išlieka komercine paslaptimi.

Pašnekovo teigimu, šiuo metu dažniausiai naudojami priedai yra skirti neleisti variklyje kauptis nuosėdoms ir suodžiams, kurie daro neigiamą įtaką variklio darbui. Paprastai tokiame kure yra ne vienas priedas, bet jų mišinys.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (11)