Kursų trukmė – dvi savaitės. Jų metu kursantai buvo supažindinti su teorija, dirbo su kompiuteriniais simuliatoriais, skraidino mažuosius dronus ir galiausiai treniravosi skraidydami su dešimties colių dydžio dronais, tokiais pačiais, kuriais vykdomos užduotys realiame kovos lauke. Kursantų žinios buvo vertinamos tarpiniais testais bei baigiamaisiais egzaminais.

Žinoma, tai tik pirmoji kregždė rengiant mūsų kariuomenei gyvybiškai reikalingą bepiločių orlaivių (BO) pajėgumą, be kurio dalyvavimo šiuolaikiniame kare nevyksta niekas, o svarbiausias šio pajėgumo elementas – gerai parengtas ir motyvuotas karys.

FPV atakos dronai – tai tik viena sudėtingos bepiločių orlaivių ekosistemos dalis. Ateityje neišvengiamai turėsime rengti visų keturių BO rūšių operatorius.

FPV atakos dronai – tai tik viena sudėtingos bepiločių orlaivių ekosistemos dalis. Ateityje neišvengiamai turėsime rengti visų keturių BO rūšių operatorius:

  • Tolimosios žvalgybos BO – vykdo didelės vertės taikinių paiešką iki 100 km atstumu ir koreguoja toliašaudę artileriją;

  • Artimosios žvalgybos BO – vykdo nuolatinę (24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę) atsakomybės rajono (iki 15 km į gylį) stebėseną ir realaus laiko vaizdo transliaciją sprendimų priėmimo centrams, taikinių paiešką, artilerijos, minosvaidžių ir ATGMS ugnies koregavimą, atakos dronų palaikymą, priešo pozicijų šturmo veiksmų koordinavimą;

  • Didieji atakos dronai (oktokopteriai) – nakties metu naikina priešo techniką ir įtvirtinimus, minuoja logistikos kelius;

  • FPV atakos dronai – naikina žvalgybos aptiktus taikinius, stabdo priešo atakas, trikdo priešą tiek puolamųjų operacijų parengimo metu, tiek joms vykstant.

Svarbu ne tik rengti visų šių BO tipų operatorius, tačiau ir numatyti, kaip jie bus integruoti į esamą Lietuvos kariuomenės struktūrą, kokias užduotis atlikinės ir kaip gilins savo įgūdžius ateityje. Visa tai būtina žinoti jau dabar, o tiksliau, reikėjo žinoti vakar.

Prieš kelis mėnesius rusai paskelbė apie savo planus kas mėnesį parengti po 5 tūkst. FPV operatorių. Jei bent pusė iš jų išgyvens ir įgis kovinės patirties, tai bus rimta problema.

Ukrainos karo patirtis parodė, kad efektyviausias būdas – tai kurti specializuotus BO padalinius. Ukrainiečiai, atsižvelgdami į savo kariuomenės dydį, kuria bepiločių orlaivių batalionus brigadų sudėtyje. Maža to, jie net įsteigė atskirą UAV/UGV kariuomenės rūšį. Tai parodo jų rimtą požiūrį į šį santykinai naują, tačiau koviniuose veiksmuose pasiteisinusį pajėgumą. Prieš kelis mėnesius rusai paskelbė apie savo planus kas mėnesį parengti po 5 tūkst. FPV operatorių. Jei bent pusė iš jų išgyvens ir įgis kovinės patirties, tai bus rimta problema.

Turėtume taip pat rimtai pasižiūrėti į šį pajėgumą ir atitinkamai pakoreguoti savo kariuomenės struktūrą koviniuose batalionuose sukurdami specializuotus BO padalinius (kuopas), kuriems vadovautų patyrę, BO specifiką išmanantys vadai. Bepiločių orlaivių operatorių išmėtymas po skirtingus padalinius būtų tik bereikalingas išteklių švaistymas, nes kažin, ar pėstininkų, artileristų ar kitų padalinių vadai sugebėtų vienodai kompetentingai vadovauti dar ir dronų operatoriams, dalytis šiuo pajėgumu su kitais padaliniais ir koordinuoti jų veiksmus.

Džiugu, kad pagaliau ir mūsų kariuomenėje pradėti ruošti bepiločių orlaivių operatoriai. Paspartinus jų rengimą, o taip pat ėmus aktyviau, operatyviau ir energingiau spręsti gynybinių įtvirtinimų bei aktyvaus rezervo rengimo ir apginklavimo klausimus, mūsų šalies gynyba reikšmingai sustiprės.

Džiugu, kad pagaliau ir mūsų kariuomenėje pradėti ruošti bepiločių orlaivių operatoriai. Paspartinus jų rengimą, o taip pat ėmus aktyviau, operatyviau ir energingiau spręsti gynybinių įtvirtinimų bei aktyvaus rezervo rengimo ir apginklavimo klausimus, mūsų šalies gynyba reikšmingai sustiprės.