Rinkitės viešąjį transportą vietoje automobilio?

Pradėti reikėtų nuo kiek anksčiau. Atkreiptinas dėmesys, kad tiek dabartinė Vilniaus valdžia, vadovaujama TS-LKD mero Valdo Benkunsko, tiek ir ankstesnė Vilniaus valdžia, vadovauta Laisvės partijos mero Remigijaus Šimašiaus, ėmėsi daugelio veiksmų, kad būtų kuo labiau apribotas ir apsunkintas keliavimas Vilniaus mieste automobiliu. Tam buvo įvestas kilpinis eismas Vilniaus senamiestyje, tam tuometinio mero R. Šimašiaus iniciatyva buvo siaurinamos Vilniaus gatvės, kas sulaukė didžiulio vilniečių pasipiktinimo.

Susiję straipsniai

O jau šios kadencijos Vilniaus valdžia, vadovaujama mero V. Benkunsko, vos prieš kelis mėnesius drastiškai pabrangino automobilių parkavimą Vilniaus mieste, kai nuo šiol brangiausioje mėlynojoje zonoje parkavimas pabrango nuo buvusių 2,5 euro už valandą iki 3,5 euro už pirmąją valandą bei iki 4 eurų – už antrąją ir kitas parkavimo valandas. Buvo išplėstos mokamo parkavimo zonos net ir ten, kur iki šiol automobilių parkavimas buvo nemokamas.

Visi šie veiksmai, ribojant, branginant ir visokeriopai apsunkinant automobilių naudojimą Vilniaus mieste, Vilniaus valdžios buvo aiškinami būtent tuo, kad yra būtina riboti teršalų ir CO2 išmetimą dėl vadinamojo „Žaliojo kurso“ reikalavimų. Kartu visą laiką pabrėžiant, jog Vilniaus valdžios tikslas yra priversti (būtent toks žodis yra tinkamiausias – „priversti“) vilniečius kuo labiau naudotis Vilniaus viešuoju transportu.

Galima ginčytis dėl tokio ligšiolinės Vilniaus valdžios požiūrio, tačiau tai, kad Laisvės partijos ir TS-LKD koalicija Vilnių valdo jau trečiąją kadenciją (su viena trumpa pertrauka, kai Laisvės partija trumpai buvo pasirinkusi kitus koalicijos partnerius), įrodo, kad bent jau daugumai vilniečių toks miesto valdžios ketinimas verste priversti vilniečius atsisakyti automobilio ir rinktis viešąjį transportą, jei ne patinka, tai mažų mažiausiai atrodo priimtinas. Todėl galima ginčytis dėl tokio Vilniaus valdžios požiūrio, tačiau reikėtų sutikti, kad jis bent jau buvo ideologiškai nuoseklus ir daugumai vilniečių priimtinas.

Iki šiol. Nes dabar net ir dabartinės Vilniaus valdžios gerbėjui, nusiteikusiam ekologiškai, turėtų kilti sunkumų suvokiant, kaip čia taip išeina: viena vertus, yra visokeriopai skatinamas ar net beveik prievarta verčiamas automobilio atsisakymas, siūlant rinktis viešąjį transportą, antra vertus, pigiausi viešojo transporto bilietai yra branginami beveik dvigubai?

Objektyviai vertinant, Vilniaus viešasis transportas nėra nei labai greitas, nei labai patogus, nei labai gerai išplėtotas. Vilniuje nėra tokių viešojo transporto rūšių, kurios užtikrintų greitą ar ypač greitą susisiekimą mieste (pvz. metro ar tramvajaus). Nors dabar, pakeitus senus nešildomus ir kondicionieriaus neturinčius autobusus ir troleibusus naujais, patogumas kiek paaugo, tačiau vis tiek net nėra lygintinas su tuo patogumu, kuris yra važiuojant savu automobiliu. Tačiau iki šiol Vilniaus viešasis transportas turėjo labai didelį privalumą, palyginti su nuosavo automobilio naudojimu – Vilniaus viešasis transportas jo keleiviams buvo santykinai pigus. Tai reiškia, kad nepaisant Vilniaus viešojo transporto lėtumo ir nepatogumo, vilniečiams jis galėjo būti priimtinas vien dėl to, kad jis buvo pigesnis, palyginti su nuosavo automobilio naudojimu Vilniaus mieste.

Kelionės viešuoju transportu tampa brangesnės nei nuosavu automobiliu

Taigi, nuo liepos mėnesio pigiausias Vilniaus viešojo transporto bilietas kainuos 1,25 euro. Vadinasi, kelionė viešuoju transportu Vilniaus mieste pirmyn ir atgal kainuos 2,5 euro, nes reikės 2 bilietų. Už tokią kainą išeina ne visai du litrai kuro, o su tiek kuro ekonomiškas automobilis Vilniaus mieste, jei nepatenkama į kamščius piko metu, gali nuvažiuoti beveik 20 km.

Akivaizdu, kad tokiu būdu automobilis tampa priimtinesne alternatyva ne tik dėl lankstumo, patogumo, didesnio mobilumo, galimybės nuvažiuoti tiksliai ten, kur reikia, ir tada, kada reikia, bet ir dėl kainos, nes jei kelionės atstumas yra nedidelis bei yra galimybė automobilį parkuoti nemokamai (pvz. prie darbo ar prekybos centro aikštelėje), tokia kelionė automobiliu bus dar ir pigesnė nei viešuoju transportu. Ir kaip tuomet su ligšiol intensyviai deklaruotais siekiais priversti vilniečius rinktis ne automobilį, bet viešąjį transportą?

Kam reikia pinigų didinant viešojo transporto kainas?

Šis dabartinės Vilniaus miesto valdžios sprendimas drastiškai didinti viešojo transporto kainas yra gana sunkiai suprantamas ne tik dėl to, kad toks sprendimas kategoriškai prieštarauja ligšiolinei valdančiųjų logikai mažinti keliones mieste automobiliu ir didinti viešuoju transportu, bet ir todėl, kad nei Vilniaus meras V. Benkunskas, nei kiti Vilnių valdantys politikai nesiteikė niekaip tokio sprendimo paaiškinti ar motyvuoti. Vadinasi, tokio sprendimo motyvų tenka ieškoti patiems.

Galbūt Vilniaus viešasis transportas yra atsidūręs sudėtingoje finansinėje situacijoje, slegia skolos ir reikia jį gelbėti branginant bilietus? Bent jau remiantis UAB „Vilniaus viešasis transportas“ finansinėmis ataskaitomis, per 2023 metus ši Vilniaus viešąjį transportą valdanti bendrovė gavo rekordinį – beveik 10 milijonų eurų – grynąjį pelną. Už 2024 metus finansinių ataskaitų dar nėra pateikta. Taigi, bent jau pagal paskutines viešai pateiktas ataskaitas, Vilniaus viešojo transporto finansinė būklė yra, jei ne puiki, tai bent jau tikrai gera, gelbėti jo drastiškai didinant bilietų kainas nėra jokio pagrindo.

O gal pati Vilniaus miesto savivaldybė yra slegiama sunkios finansinės būklės, todėl tokiu būdu siekiama gauti daugiau pajamų iš vilniečių? Remiantis taip pat viešai pateikiamais duomenimis, Vilniaus miesto biudžetas didėja kas metus, naujausiame Vilniaus miesto biudžete yra numatytas daugiau kaip 90 milijonų eurų savivaldybės lėšų likutis, kas reiškia, kad Vilniaus miesto savivaldybės finansinė būklė taip pat yra gera. Akivaizdu, kad, jei dabartinė Vilniaus miesto valdžia su meru V. Benkunsku siekia visais įmanomais būdais „indeksavimo būdu“ padengti kazino galimai praloštas lėšas, skirtas Nacionalinio stadiono statybai, vadinasi, jokio finansų trūkumo mūsų sostinė tikrai nejaučia.

Greičiausiai arčiausiai tiesos esantį motyvą drastiškai branginti Vilniaus viešojo transporto kainas pateikė partijos Nacionalinis susivienijimas kolega Almantas Stankūnas, šiuo metu einantis Vilniaus miesto savivaldybės tarybos nario pareigas. Jo teigimu, Vilniaus miesto valdžia ketina vien artimiausiu metu išleisti apie 50 milijonų eurų naujiems elektra ir vandeniliu varomiems autobusams pirkti, o jie, kaip suprantate, yra daug brangesni už įprastu kuru varomus autobusus.

Atskiro susirūpinimo reikalauja būtent sprendimas pirkti vadinamuoju „žaliuoju vandeniliu“ varomus autobusus, nes jie ne tik yra gerokai brangesni net ir už elektra varomus autobusus, bet ir jų eksploatavimo kaina, lyginant tą patį nuvažiuotą atsumą, vadovaujantis jau minėtu partijos kolega A. Stankūnu, yra daugiau kaip 5 kartus didesnė nei elektra ar naudojant ekologišką biometano kurą.

O baisiausia dalis yra ta, kad tai bus tik pradžia. Tolesni dabartinės Vilniaus valdžios planai yra didinti elektra ar vandeniliu varomų naujų autobusų įsigijimus, kuriems reikės vis daugiau lėšų (tiek įsigijimui, tiek brangesniam eksploatavimui), todėl dabartinis Vilniaus viešojo transporto kainų padidinimas yra tik pradžia, todėl vilniečiai ir sostinės svečiai jau gali ruoštis, kad jau labai artimoje ateityje kelionės Vilniaus viešuoju transportu taps prabangos dalyku. Arba per kitus savivaldos rinkimus galite nuspręsti, kad tokiai dabartinės Vilniaus valdžios politikai nepritariate, ir tokį savo nepritarimą išreikšti balsuodami.

Nuomonė

Šioje publikacijoje skelbiama asmeninė autoriaus nuomonė. Portalo Delfi redakcijos pozicija negali būti tapatinama su autoriaus nuomone.

Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)
Rekomenduojame
Pažymėti
Dalintis
Nuomonės