KAIP SUKURTI NAUJĄ VERSLO MODELĮ MOKANTIS

Įmonėms būtų daug geriau skaitmeninę transformaciją vykdyti palaipsniui. Žinoma, joms reikia turėti viziją, ko nori pasiekti, tačiau link tikslo reikėtų artėti nuolat ieškant galimybių skaitmenizuoti problemų svarbiausiose operacijose sukeliančius procesus. Būdas vykdyti tokią nuolatiniu mokymusi paremtą strategiją jau yra – jis vadinamas atradimų varomu planavimu (angl. discovery‑driven planning arba DDP). Svarbiausia šio metodo idėja – tai vykdyti nebrangius procesus, skirtus greitai patikrinti prielaidas, kas gali būti veiksminga, gauti naujos informacijos ir mažinti riziką.

ĮSITVIRTINUSIŲ ĮMONIŲ PRANAŠUMAI

Skaitmeniniai startuoliai gali keisti veiklos kryptį neprarasdami daug vertės. Paprastai jiems nereikia labai didelių kapitalo investicijų ir išlaidų atlyginimams. Tačiau tradicinių įmonių darbuotojai, vadovai ir akcininkai negali to padaryti negali. Jei jie pralošia skaitmenines lažybas, darbuotojai netenka darbų, o fizinį turtą reikia parduoti kaip įmanoma greičiau ir gerokai mažesnėmis kainomis. Be to, kitaip negu startuolius remiančios rizikos kapitalo įmonės, į kažkada saugiomis laikytas įmones investuojantys finansininkai ne visada turi aukštą grąžą teikiančių investicijų, galinčių atsverti nuostolius.

Tačiau nors įsitvirtinusioms įmonėms keisti kryptį sunku, yra ir gera naujiena – to daryti nebūtina. Pagalvokite, ką gali padaryti įsitvirtinusios įmonės, bet negali startuoliai. Didelės įmonės turi užtektinai išteklių išbandyti daugybę idėjų ir lengvai eksperimentuoti taikant skirtingus procesus ir operacijas, todėl rasti tvirtą verslo modelį turi daugiau galimybių negu startuoliai.

Priėmus idėją, kad įmonės turėtų stengtis pasikeisti be drastiškų pokyčių, klausimas „Kokį verslo modelį reikėtų rinktis?“ subtiliai pakeičiamas į klausimą „Kaip galime mokydamiesi rasti modelį, kuris tinka mūsų verslui?“ O atsakymą rasti padės DDP.

Asociatyvi nuotr.

SKAITMENINIS KONTEKSTAS

Aptarkime, kaip DDP modelį galima pritaikyti skaitmeninėms transformacijoms.

1. APIBRĖŽKITE OPERACIJAS: SVARBI NE TIK SKAITMENIZACIJA

Prieš pradėdami investuoti į programavimą, išsiaiškinkite, kas jūsų veiklos operacijose ne taip. Kada prireikia apeiti kliūtis arba reikia netikėtai sustabdyti procesą, kad galėtumėte gauti daugiau informacijos arba įtraukti kitą žmogų? Gali būti, kad šias sritis gali patobulinti skaitmenizacija. Tada pagalvokite, kaip pakeisti šias operacijas, kad technologija suteiktų daugiau vertės, o prekės ir procesai būtų geresni ir pigesni ir vyktų greičiau ir patogiau.

2. SUSITELKITE Į KONKREČIAS PROBLEMAS: ĮVARDYKITE NORIMUS REZULTATUS IR PAŽANGOS VERTINIMO BŪDUS

Net ir šiandien norint patikrinti, ar nauji projektai sėkmingi, tradiciškai atsižvelgiama į investicijų grąžą. Tačiau investicijų grąža nepadeda suprasti, kiek vertės projektas suteikia klientams – arba nepadeda to padaryti tiesiogiai. Be to, norint apskaičiuoti investicijų grąžą reikia įvertinti tiek investicijas, tiek grąžą, o būtent šių duomenų jūs dar neturite. Taigi geriau būtų nustatyti rodiklius, kurie glaudžiau susiję su konkrečiais patobulinimais, kurių norite pasiekti kurdami skaitmenines iniciatyvas.

Tokią informaciją paprastai renkame „iš–į“ lentelėje, kurioje nurodoma problema, aprašoma, ko turėtų pasiekti sprendimas ir pasiūlomas metodas vertinti siekiant to sprendimo padarytą pažangą. Stengiantis spręsti problemas, savo prielaidas reikės tikrinti ir tobulinti.

Žinoma, vis tiek reikia turėti metodą vertinti bendrą skaitmeninę transformaciją, o tam mes rekomenduojame naudoti rodiklį, kurį vadiname „investuoto laiko grąža“. Kad apskaičiuotumėte šį rodiklį, padalinkite pajamas iš darbuotojų skaičiaus. Jei investicija į technologijas sėkminga, turėtumėte nuveikti daugiau su mažiau darbuotojų.

3. ĮVARDYKITE SAVO KONKURENTUS – UŽMESKITE PLATŲ TINKLĄ

Vadovams patariame konkurenciją įsivaizduoti ne kaip turgavietę, kurioje panašūs dalyviai siūlo konkuruojančias prekes ir paslaugas, o kaip erdvę, kurią strategai vadina arena. Areną visada nulemia klientų poreikiai. Šią mintį pirmasis sugalvojo ekonomistas ir buvęs „Harvard Business Review“ redaktorius Theodore Levittas, kuris pareiškė, kad geležinkelių įmonės turėtų įsivaizduoti, kad transporto versle konkuruoja su oro linijomis, autobusais, sunkvežimiais ir net automobiliais. Jei geležinkelio naudotojai – tai rinka, transporto naudotojai – tai arena.

Šiame etape reikėtų grįžti į pradžią ir pagalvoti, ar pirmame ir antrame žingsnyje nustatyti norimi rezultatai ir vertinimo būdai tinkami atsižvelgiant į areną, kurioje varžotės. Ar jūsų kategorija arenoje praranda dalį pajamų kitiems, ar tvirtai laikosi savo pozicijų?

4. IEŠKOKITE GALIMYBĖS SUKURTI PLATFORMĄ – IR NEPAMIRŠKITE EKOSISTEMOS

Skaitmeninėje ekonomikoje labai populiari strategija tapti tarpininkais, kuriais naudodamiesi kiti perka ir parduoda. Toks verslo modelis gundantis, nes abiem rinkos pusėms prisijungus prie vienos platformos sumažėja priežasčių pereiti į kitą. Iš dalies taip yra dėl „tinklo efekto“ – t. y., dėl to, kad jei daugėja platforma besinaudojančių žmonių, jos vertė auga. Be to, platformos patrauklios, nes joms reikia mažiau kapitalo.

Asociatyvi nuotr.

Norint išsiaiškinti, ar turite galimybę sukurti platformą, rekomenduojame naudoti įrankį, kurį vadiname „klientų vartojimo grandine“. Mintis paprasta: klientai bando pasiekti kokį nors tikslą ir išgyvena keletą patirčių – nuo poreikio suvokimo ir minties, kaip tą poreikį patenkinti iki paslaugos pabaigos arba produkto vartojimo pabaigos.

Tai įsitvirtinusioms įmonėms gali atrodyti nepalanku. Tačiau jos turi pranašumą – jose dirba daug žmonių, turinčių išsamių techninių žinių ir suprantančių klientų problemas. Tokie gebėjimai gali joms padėti atrasti galimybes sukurti platformas ir vystyti ekosistemas.

5. PATIKRINKITE SAVO PRIELAIDAS: PASIMOKYTI GALIMA IR IŠ NESĖKMIŲ

Vienas populiariausių DDP metodo įrankių – tai prielaidų tikrinimo lentelė. Norint ją sukurti tereikia užrašyti, kokius tikslus kiekviename etape turi pasiekti jūsų skaitmeninis projektas, kokias prielaidas reikia patikrinti tuose etapuose ir, jei įmanoma, kiek kainuos patikrinimas. Toks metodas naudingas todėl, kad užuot sakę „Ak, mes klydome, mums nepasisekė“ galite pagalvoti „Ar buvo verta tiek išleisti, kad išmoktume šią pamoką?“

REZULTATAS

Įsitvirtinusios įmonės turi keletą pranašumų prieš naujus konkurentus: jos turi mokančių klientų, finansinių išteklių, duomenų apie klientus bei rinką ir daugiau talentingų darbuotojų. Tačiau vadovams reikia savo organizacijoms suteikti lankstumo ir inovacijų ir įvesti naujų skaitmeninio mąstymo būdų tuo pačiu kaip įmanoma mažiau trikdant esamą verslą. Šiuos sunkumus įveikti padeda DDP metodas.

+++

Trumpai apie idėją

PROBLEMA

Įsitvirtinusios įmonės išleidžia milijardus norėdamos tapti skaitmeninėmis kokios nors naujos ekosistemos valdovėmis, tačiau jų planai žlunga.

KODĖL TAIP NUTINKA

Įmonių vadovai mano, kad skaitmeninių startuolių keliamą grėsmę galima sutramdyti tik darant didžiulius pokyčius ir kuriant naujus verslo modelius.

SPRENDIMAS

Pasinaudokite palaipsniui vykdomų eksperimentų sistema – atradimais varomos skaitmeninės transformacijos metodu (angl. discovery-driven digital transformation). Ieškokite problemų, kurias galima išspręsti skaitmeninėmis technologijomis ir kurkite naują verslo modelį mokydamiesi – pasinaudokite giliomis žiniomis apie klientus, plačiu veiklos mastu ir daugybe turimų talentingų darbuotojų.