Naujienų agentūros „Bloomberg“ atlikta daugiau nei dešimties Kinijos automobilių gamintojų pirmojo ketvirčio rezultatų analizė parodė, kad pajamos ir pelno maržos patiria spaudimą. Išskyrus kelias išimtis, pavyzdžiui, „BYD Co.“ ir „Changan Automobile Group Co.“, daugumos į biržos sąrašus įtrauktų Kinijos automobilių gamintojų pelnas susitraukė – ir tai prasčiausias rodiklis nuo 2020 metų pradžios, kai pramonę ištiko krizė prasidėjus pandemijai.
„Paaiškėjo, kad kainų sumažinimas per daug nepaskatino papildomos paklausos, – teigė „Bank of America Corp.“ Didžiosios Kinijos automobilių tyrimų vadovas Minghsunas Lee. – Vartotojai spėja, kad automobilių bendrovės ir toliau mažins kainas, todėl veikiau renkasi palaukti.“
Čia pateikiami pagrindiniai parametrai – pristatymai, pajamos ir pelnas:
Pristatymai
Iš septyniolikos Kinijos automobilių gamintojų, paskelbusių kovo mėnesio pristatymus, 10 pranešė apie išaugusius pardavimus, palyginti su ankstesniais metais, o tai leidžia manyti, kad kainų mažinimo poveikis buvo nevienodas. Nors bendrovių „Geely Automobile Holdings Ltd.“, „Changan Auto“ ir „Guangzhou Automobile Industry Group Co.“ kovo mėnesio pardavimai padidėjo, jų pirmojo ketvirčio pelnas, palyginti su ankstesniais metais, vis tiek sumažėjo 1–11 procentų.
Naujai iškilusioms elektromobilių gamintojoms „Xpeng Inc.“ ir „Zhejiang Leapmotor Technologies Ltd.“ sekėsi dar prasčiau: jų pirmojo ketvirčio pardavimai, palyginti su ankstesniais metais, nusmuko maždaug 50 procentų.
BYD pirmavo tarp aštuonių bendrovių, kurių pardavimai pirmąjį ketvirtį, palyginti su praėjusiais metais, padidėjo 89 procentais. Tai padėjo Warreno Buffetto remiamam automobilių gamintojui išstumti „Volkswagen AG“ iš geriausiai parduodamų automobilių prekių ženklų Kinijoje pozicijų.
Dar viena malonioji išimtis: „Dongfeng Automobile Co.“. Pasiūliusi iki 40 proc. nuolaidų „Citroen C6“ (gaminamam bendroje įmonėje su „Peugeot SA“), kovo mėnesį ji sugebėjo pristatyti 4086 šio modelio automobilius, nors vasarį pardavė tik 126.
Tačiau kovo mėnesį bendri „Dongfeng“ pardavimai susitraukė 2 proc., o per ketvirtį, palyginti su analogišku ankstesnių metų laikotarpiu, – 28 procentais. Bendrųjų su „Honda Motor Co.“ ir „Nissan Motor Co.“ įmonių pardavimai Kinijoje mažėjo bent dvejus metus.
Pajamos
Septynių iš penkiolikos bendrovių, iki šiol pateikusių ataskaitas, ketvirtinės pajamos sumažėjo. Praėjusiais metais šešių automobilių gamintojų pirmojo ketvirčio pajamos smuko, o 2021 metų pirmąjį ketvirtį visos šios įmonės, išskyrus dvi gamintojas, pranešė apie išaugusias pajamas.
Trys bendrovės užfiksavo didžiausią pajamų sumažėjimą: elektromobilių gamybos pradininkė „Leapmotor“, kurios pajamos smuko 28 proc., ir jau žinomi automobilių gamintojai „Dongfeng“ (27 proc.) bei „SAIC Motor Corp.“ (20 proc.).
„Dongfeng“ ir SAIC ilgą laiką padėjo pardavimai ir pelnas iš bendrų įmonių su pasauliniais automobilių gamintojais, tokiais kaip „General Motors Co.“, „Honda“ ir VW, kurie dabar praranda rinkos dalį dėl tokių elektromobilių milžinų kaip „Tesla Inc.“ ir BYD. 2022 metais „Honda“ ir „Nissan“ bendrųjų įmonių pardavimai sudarė 64 proc. „Dongfeng“ pristatymų, tuo tarpu GM ir VW bendrųjų įmonių pardavimai praėjusiais metais sudarė 47 proc. SAIC pardavimų.
„Kinijoje vyksta struktūriniai pokyčiai, – teigė „Bank of America“ atstovas M. Lee. – Vietiniai prekių ženklai atima dalį iš užsienio prekių ženklų rinkos. Iš pradžių rinkos dalį pradėjo prarasti Korėjos ir Prancūzijos prekių ženklai, vėliau – vokiški ir amerikietiški automobiliai, ir ši tendencija palaipsniui persimetė ir į japoniškų prekių ženklus, kurie kadaise Kinijoje buvo stipriausi.“
Pelnas ir marža
Kainų karas ir augančios investicijos į perėjimą prie elektromobilių atsiliepė augimui. Iš dešimties bendrovių, kurios ketvirtį dirbo pelningai, tik trijų pelnas padidėjo. Palyginimui, 2022 metais pelną padidino keturios bendrovės, o 2021-aisiais – visos. Vėlgi, iš jų visų išsiskyrė BYD, kurios pelnas šoktelėjo 410 proc., o „Changan Automobile“ pelnas padidėjo 54 procentais.
Dilema, su kuria susiduria visi įsitvirtinę automobilių gamintojai – ne tik Kinijos, – yra ta, kad šiuo metu benzininiai automobiliai uždirba daugiau pelno ir didesnę maržą. Parduodami vis daugiau elektromobilių, jie iš tikrųjų uždirba mažiau pinigų, pažymi M. Lee.
„Bet jei jie nori išlikti, turi pereiti prie elektromobilių, kitaip išnyks, – sakė jis. – Tad jiems tenka rinktis. Visame pasaulyje tradicinės automobilių bendrovės nori parduoti daugiau elektromobilių, tačiau pelningumas dėl to nukentės.“
„Changan“ pelnas padidėjo 54 proc., daugiausia dėl 5 mlrd. juanių (660 mln. eurų) nenumatytų pajamų, gautų susijungus su iš dalies priklausomu elektromobilių prekių ženklu „Shenlan“. Neskaičiuojant šių ir kitų išimtinių pajamų, bendrovės grynasis pelnas praėjusį ketvirtį, palyginti su 2022 metais, susitraukė 35 procentais.
Nepaisant šio smūgio, Čongčingo mieste įsikūrusi bendrovė gali būti sektinu pavyzdžiu seniesiems automobilių gamintojams. Ji nuolat plečia rinkos dalį ir balandžio mėnesį tapo trečia geriausiai parduodamų automobilių marke Kinijoje, rodo antradienį paskelbti šalies Keleivinių automobilių asociacijos duomenys. Be to, tai pirmoji iš Kinijos senesnių automobilių bendrovių, nustačiusi galutinį terminą – iki 2025 metų – atsisakyti benzininių automobilių.
Įmonė daugiausia dėmesio skiria nuosavų modelių kūrimui ir pristatė populiarius elektromobilius, tokius kaip „Lumin“, pirmąjį ketvirtį užėmusį septintąją vietą tarp geriausiai parduodamų elektrinių sedanų, ir SL03, užėmusį devintąją šio reitingo vietą. Įmonės bendroji pelno marža, beveik prilygusi bendrovei „Tesla“ (19 proc.), siekė 18,6 proc. Kitaip nei „Dongfeng“ ir SAIC atveju, 85 proc. „Changan“ pardavimų ir pelno gaunama iš nuosavų prekių ženklų.
Pramonėje pirmaujanti „BAIC Motor Corp.“ 26 proc. maržą gauna parduodama prabangius „Mercedes-Benz Group AG“ automobilius, kurie 2022 metais sudarė 96 proc. pajamų.
Palengvėjimo nematyti
Mažmeniniai lengvųjų automobilių pardavimai balandžio mėnesį, palyginti su kovu, pakilo 2,5 procento, rodo antradienį paskelbti Kinijos Keleivinių automobilių asociacijos duomenys. Palyginti su ankstesniais metais, pardavimai išaugo 56 proc., tačiau tai yra mažiau, palyginti su dirbtinai sumažėjusiu 2022 m. balandžio mėn. rodikliu, kai dėl „Covid-19“ visoje šalyje galiojo karantinai ir žmonės automobilių nepirko.
Vis dėlto, kol kas nematyti plačiai paplitusio reikšmingo kainų mažinimo pabaigos ženklų. Per tris mėnesius iki balandžio iš viso 695 lengvųjų automobilių modelių, arba maždaug 23 proc. visų rinkoje esančių transporto priemonių tipų, kainos buvo sumažintos daugiau nei 10 tūkst. juanių, rodo tyrimų įmonės „China Auto Market“ duomenys.
Vis dėlto M. Lee tikisi, kad 2023 metais didmeninė lengvųjų automobilių prekyba išliks nepakitusi, nes nežymiai nusilpusią vidaus paklausą atsvers stiprėjantis eksportas. Rinka yra pernelyg perpildyta dešimtimis tradicinių transporto priemonių ir elektromobilių gamintojų, o iš jos dar nepasitraukė nė vienas stambus žaidėjas, sakė „Bank of America Corp.“ atstovas. „Įmonių yra per daug ir kiekviena iš jų nori išlikti“, – pridūrė jis.