Didžiausia Lietuvos transporto grupė „Girteka Group“ pernai įvykdė struktūros pokyčių, tačiau šią vasarą į generalinio direktoriaus pareigas atėjęs olandas J. Eijsinkas mano, jog pasikeitė ir pati transporto rinka.
„Pati rinka patiria transformaciją, turime struktūrinį transportavimo pajėgumų trūkumą rinkoje. Ekonomika dabar smukusi, tad to gal nejaučiame, bet jeigu ūkis atsigaus 0,5 proc. ar daugiau realaus BVP augimo, iškart pamatysime, kad trūksta pajėgumų“, – žurnalistams naujajame bendrovės biure Vilniuje kalbėjo „Girteka Group“ vadovas.
Imigracija – sprendimas Europai?
J. Eijsinko teigimu, dalis šios problemos yra vairuotojų trūkumas.
„Po karo pradžios Ukrainoje jokiai Europos šaliai jau nebėra prieinamos darbuotojų rinkos Ukrainoje, Rusijoje, Baltarusijoje. Tad samdome juos globaliai, iš centrinės Azijos – Kazachijos, Kirgizijos, Tadžikijos. Taip pat Pakistane, Indijoje“, – kalbėjo J. Eijsinkas.
Vis dėlto, pasak vadovo, ne visų kompanijų padėtis yra vienoda, nes jų ir veiklos mastas bei pajėgumai skirtingi.
Savo ruožtu smulkesnės bendrovės negali turėti tose šalyse savo įdarbinimo resursų. Taigi, bendrovės dydis yra svarbu“, – sako pašnekovas.
„Girteka Group“ vadovo teigimu, imigracija vienaip ar kitaip turės tapti atsakymu į darbo jėgos trūkumą Europoje – ir ne tik logistikoje: „antraip, pažvelgsime į parduotuvių lentynas ir matysime, kad kai kurių prekių tiesiog niekas nepristato“.
„Europai kaip ekonomikai reikia imigracjios. Nėra kito kelio. Ir ne tik transporte. Jeigu einate papietauti restoraną, sunku rasti personalo Vakaruose – kartais jiems tenka užsidaryti dviem dienoms per savaitę, nes nėra kam dirbti.
Jeigu manome, kad kaip ekonomika galime išsiversti be imigracijos, apgaudinėjame save. Tai neįmanoma. Čia kalbame ne apie kvotas, o protingą, gerai valdomą imigraciją visoje Europoje“, – sako J. Eijsinkas.
Kitas iššūkis – investicijos į brangstantį transportą
„Girteka Group“ vadovas kaip problemą mato ir transporto parko plėtrą bei atnaujinimą – vilkikai tampantys vis brangesni dėl reikalavimų mažinti CO2 emisijas. Tai dar vienas iššūkis, kur mažos transporto bendrovės, pasak jo, patirs sunkumų norėdamos augti. Investuojant į brangesnę įrangą svarbus kompanijos dydis.
Pasak jo, maždaug nuo 2019 metų vidurio iki dabar krovinių vežimo sektorius neteko 15–20 proc. transportavimo pajėgumų.
„Dabar turime, priklausomai nuo šaltinio, kuriuo remtumėtės, apie 7–10 proc. laisvų vietų vairuotojams bet kuriuo metu. Atsigavus ekonomikai, problema iš karto neišnyks.
Manau, kad tai didžiausias iššūkis, su kuriuo susiduriame – surasti pakankamų transportavimo pajėgumų, žvelgiant iš vairuotojų ir transporto įrangos perspektyvos (…). „Girteka“, turėdama tokį svorį ir mastą, manau, kad susitvarkys su šia transformacija, tačiau mažesnių bendrovių laukia sunkesnė kova“, – sako J. Eijsinkas.
„Nes su dabartiniais vairuotojų poilsio ribojimais prasminga turėti bazes visoje Europoje, dabar turime Danijoje, Norvegijoje“, – kalbėjo pašnekovas.
J. Eijsinkas: klimato kaita kainuos
J. Eijsinkas sako, kad bendrovė bando ir švarias technologijas, įskaitant elektrą ir vandenilį.
„Testuojame visas technologijas. Jis (vandenilis – red.) dar nėra tinkamas komerciniam bandymui sunkiasvorėse transporto priemonėse. Vandenilio pranašumas, palyginti su baterijų varomais automobiliais, yra didesnis tinkamumas ilgesniam nuotoliui, taip pat jis pasižymi mažesniu svoriu nei baterijos.
Iššūkis su vandeniliu yra jo prieinamumas, jis kartu labai brangus, ir be to, jis gausiai naudojamas gamyboje, chemijos pramonėje, tad klausimas, ar jo užteks pildyti vilkikus, – mes turbūt nesame pirminis sektorius vandeniliui. Tad sunku pasakyti, kuri technologija laimės“, – sako „Girteka Group“ vadovas.
Anot jo, „akcentas šiuo metu yra į baterijas, elektrą vilkikuose ir – būtent į trumpas distancijas, kur nuotolis nėra tiek svarbus“.
Vadovo teigimu, bet kuriuo atveju, „klimato kaita, kurią išgyvename, neleidžia rytoj naudoti tos pačios infrastruktūros, kuri naudojama šiandien. Tai dar viena svarbi transformacija“.
„Reikia į šį iššūkį žiūrėti iš dviejų perspektyvų. Turbūt mes visi, kaip Europos piliečiai, sutinkame, kad turime nuo iškastinio kuro judėti prie neiškastinio. (…) Emisijų prekyba (tai yra, apyvartiniai taršos leidimai, ATL – red.), reiškia, kad turi pirkti CO2 sertifikatą. Dyzelinis vilkikas reikalaus daugiau sertifikatų, negu elektrinis ar varomas vandeniliu“, – sako J. Eijsinkas, kalbėdamas apie balandį ES patvirtintą ATL prekybos sistemos reformą.
Tačiau, pabrėžia jis, tam, kad mokesčiai neliktų tik mokesčiais, svarbu užtikrinti ir atitinkamą krovimo infrastruktūrą alternatyviam transportui, o verslas ir valdžia turėtų siekti dialogo ir norimo tvarumo rezultato.
„Ši klimato pereiga kainuos ekonomikai. Kitaip nebus. Ir tai palies ne tik logistiką, bet ir būsto šildymą, automobilius, keliones. Jeigu emisijų prekybos sistema bus realizuota, tai nebus nemokama. Bet svarbu, kad ji būtų taikoma sąžiningai visai rinkai ir kad būtų prieinamos alternatyvos. Antraip, tai bus dar vienas mokestis“, – sako J. Eijsinkas.
Apibendrindamas iššūkius, su kuriais susiduria sektorius, jis teigė, kad bene svarbiausia problema yra būtent klimato kaita.
„Dirbame išskirtinai nepastovioje (volatile) aplinkoje, kurioje turime būti nuolat pasirengę (…). Labai sunku įvardyti vieną problemą, bet jeigu labai spaustumėte, sakyčiau, kad klimato kaita ir tvarumas. Jeigu to neišspręsime, kaip visuomenė turėsime sunkumų“, – teigė jis.
Konsolidacija sektoriuje didės, kompanijų skaičius mažės
„Girteka Group“ vadovas sako, kad iš daugybės transporto kompanijų Europoje dalies nebeliks.
„Manau, kad rinka konsoliduosis ir kaip didžiausias žaidėjas mes norime tame dalyvauti. Manome, kad Europoje yra didelių galimybių, nes daugelis mūsų mažesnių konkurentų turės iššūkių su investicijomis ir vairuotojų paieška“, – sako jis.
Pasak J. Eijsinko, matyti, kad ir klientams reikia kitokio ryšio, – stiprią įtaką tam padarė pandemija.
Tad trys pagrindinės bendrovės kryptys ateičiai yra skaitmeninė transformacija (su technologine platforma SAP), ryšių su klientais stiprinimas, ir galimybės didinti transporto parką.
Paklaustas, ar bendrovė turi ryšių su Rusija, jis teigė, kad jie visi nutraukti.
„Girteka“ neturi ryšių su Rusija. Tai buvo praeityje, neturiu su tuo nieko bendro. Orientuojamės į Europą ir bandome išspręsti vairuotojų trūkumo problemą samdydami juos visame pasaulyje“, – sakė jis.
Nuosaikus optimizmas dėl ekonomikos
Prognozuodamas rinkos ir ekonomikos situaciją, J. Eijsinkas sakė, kad tikėtis rimtesnio atsigavimo kitąmet dar sunkoka.
„Kas suteikia vilties, tai palyginti žemas nedarbas. Manau, rinkoje yra pakankamai per pandemiją sukaupto kapitalo, yra pinigų, kurios galima investuoti. Tie verslo modeliai, kurie išgyveno padedami valstybės subsidijų, jie pasitrauks iš rinkos. Geri verslo modeliai išliks, – kas, matyt, yra sveika“, – sakė „Girteka Group“ vadovas.
Į situaciją jis žvelgia palyginti optimistiškai.
Kalbėdamas apie bendrovės rezultatus vadovas sako, kad ji veikia pelningai, – netgi ir šiuo metu.
„Tai yra labai sveika bendrovė ir savininkai žvelgia į ją kaip į investiciją“, – teigia J. Eijsinkas.
Pernai įmonių grupės „Girteka“ konsoliduotosios pajamos pasiekė 1,93 mlrd. eurų, ir tai yra 34 proc. daugiau nei 2021 metais (1,44 mlrd. eurų), grynasis konsoliduotasis pelnas per metus sumažėjo 53 proc. iki 67 mln. eurų (buvo 143,45 mln. eurų), tuo metu pelnas iki mokesčių augo 114 proc. iki 166,5 mln. eurų (77,9 mln. eurų). Grupės EBITDA (pelnas prieš palūkanas, mokesčius, nusidėvėjimą ir amortizaciją) pernai siekė 348,8 mln. eurų.
„Girteka Group“ (ankstesnis jos pavadinimas „Girteka Holding“) skelbė, kad 2022 metais buvusi pagrindinė grupės įmonė „Girteka Logistics“ buvo išskaidyta į tris atskiras logistikos bendroves ir kompetencijų centrą, kuriame sutelktos finansų, IT, rinkodaros, komunikacijos ir kitos aptarnaujančios funkcijos.
„Girteka Group“ finansiniai rezultatai:
Rytų ir Azijos rinkas aptarnaujanti įmonė pavadinta „Everwest“ ir iškelta iš „Girteka“ įmonių grupės ir toliau veikia kaip atskiras verslo subjektas. Įmonės „Everwest“ atskyrimas dar neatsispindi 2022 metų rezultatuose.
Taigi, bendrovę „Girteka Group“ šiuo metu sudaro „Girteka Europe West“, „Girteka Nordic“, „Girteka Transport“, „TNDM Trucking“, „ClassTrucks“, ir „Girteka Competence Center“.
Dabartinis grupės generalinis direktorius ėjo vadovaujančias pareigas tarptautinėse korporacijose „Siemens“ ir „DHL Group“. Prieš prisijungdamas prie „Girtekos“, 8 metus J. Eijsinkas buvo vienos didžiausių pasaulyje transporto įmonės „C.H. Robinson“ prezidentas Europoje.
„Girteka Group“ valdo didžiausią Europoje nuosavą transporto priemonių parką, kurį sudaro daugiau nei 9,2 tūkst. vilkikų ir 9,8 tūkst. priekabų. Grupėje dirba per 23 tūkst. žmonių.
„Girteka Group“ akcijas per šeimos biurus valdo verslininkai Mindaugas Raila (90 proc.) ir Edvardas Liachovičius (10 proc.).