Paaiškino, dėl kokių priežasčių brango būtent benzinas
Prasidėjus pavasariui, stebimas dyzelino ir benzino kainų supanašėjimas, tačiau paprastai būdavo taip, kad pavasarį, atsisakius žieminiam dyzelinui reikalingų priemaišų ir besibaigiant šildymo sezonui, iki benzino kainų atpigdavo dyzelinas, o šiemet – atvirkščiai. Dyzelinas nepigo, o benzino kainos šoko aukštyn. Kai kur litras benzino jau kainuoja daugiau nei dyzelino.
„Stebėjome ir pastebėjome. Aš nežinau, nuo ko čia priklauso. Gal nuo rinkos?“, – svarstė vyras.
„Žinote, kai reikia važiuoti, tai neturi kitos išeities“, – dalijosi kitas vairuotojas.
„Tikriausiai, gal dėl karo, dėl visų sankcijų. Vis tiek veža kurą“, – priežastis bandė spėlioti moteris.
Pasak kai kurių ekspertų, karas išties lemia tai, kad brangsta būtent benzinas.
„Dyzelis pradėjo pigti dėl to, kad jau baigėsi tas šildymo sezonas, kur labai didelis vartojimas, o su benzinu, matyt, įvyko tokia situacija, kad ukrainiečiams pasprogdinus keletą Rusijoje esančių naftos perdirbimo įmonių – rinkoje pradėjo kažkiek atsirasti trūkumas to benzino“, – aiškino „Pricer.lt“ įkūrėjas Arūnas Vizickas.
Tiesa, ekonomistai mato kitas benzino brangimo priežastis.
„Jeigu dyzelinių transporto priemonių skaičius, sakykime, po truputį bus mažėjantis, benzininių transporto priemonių jis po truputį bus augantis, tai žinoma, kad ateinanti didesnė paklausa benzinui tą jo kainą šiek tiek didins“, – kalbėjo ekonomistas Algirdas Bartkus.
Prognozuoja dar didesnį kainų kilimą
Brangstant naftai, brangti turėtų ir dyzelinas, tačiau, pasak ekonomisto, šiuo metu Europoje matomas jo perteklius, atkeliavęs iš Indijos.
„Jeigu mūsų „Mažeikių nafta“, pavyzdžiui, šiek tiek brangiau už savo naftos žaliavas sumoka savo tiekėjams – žinoma, kad jie, tokiu atveju, yra linkę kelti kainą. Dyzeliui jie negali kitą kartą kelti, nes egzistuoja perteklinė pasiūla Europos rinkoje šiuo metu“, – teigė A. Bartkus.
Dyzelinui neleidžia brangti ir smukę pervežimai.
„Labai didelės įtakos turi transporto sektoriaus problemos, nes, žiūrint į tai, kaip krenta sunkiųjų transporto priemonių registravimas, kaip krenta priekabų ir puspriekabių registracija – dyzelino kaina tikriausiai nepakilo taip stipriai dėl to, kad tiesiog dyzelino pardavimo realizacija stipriai mažėja“, – teigė ekonomistas Aleksandras Izgorodinas.
Anot ekspertų, reikia džiaugtis, mat benzinas galėjo būti ir dar brangesnis.
„Nusimato tas aukštesnis sezonas, atostogų sezonas, kai, vėlgi, degaluose pakyla paklausa, dėl to, kad keliaujame automobiliais, kad skraidome lėktuvais. Bus įdomu pasižiūrėti“, – teigė A. Vizickas.
Į tai reaguoja ir vairuotojai. Lietuvoje šiemet 3 procentais sumažėjo degalų pardavimai. Greičiausiai, dėl infliacijos žmonės ir važiuoja mažiau, tačiau, šylant orams, situacija turėtų keistis.
„Aš manau, kad iki birželio mėnesio benzino kaina dar kils, nes rinkose dabar vyrauja jau pasiruošimas palūkanų karpymui tiek iš Europos Centrinio banko, tiek ir iš JAV centrinio banko birželio mėnesį. Plius, mes matome pakankamai rimtą Kinijos ekonomikos atšokimą po ekonomikos stagnacijos“, – teigė A. Izgorodinas.
Deja, degalai, o labiausiai benzinas, dar turėtų brangti. Ekonomistai sako, kad visame pasaulyje šiuo metu kyla ne tik naftos, bet ir beveik visų kitų žaliavų kainos.
Visą reportažą rasite LNK portale: