Migracijos politika yra sugriežtėjusi. Daugelis vežėjų dar iki šiol nelabai supranta naujovių, kurios buvo įvestos liepos 1 d. Šis naujas užsieniečių padėties įstatymas įneša tam tikras korekcijas, kurių nežinant gali kilti nemenkų problemų.

Tarp įvestų naujovių keičiasi ir vairuotojų iš trečiųjų šalių įdarbinimo galimybės Lietuvoje. Būtent Lietuvoje nebegalės dirbti užsieniečiai, kurie ankščiau į mūsų šalį atvykdavo pasinaudodami beviziu rėžimu arba turėdami kitų valstybių išduotas nacionalines arba Šengeno vizas ar leidimus gyventi.

Šiuo metu Lietuvos logistikos ir transporto įmonėse dirba apie 60 tūkst. užsienio vairuotojų. Įvedus naują migracijos politiką kyla rizika, kad šie vairuotojai neteks galimybės dirbti mūsų šalyje, o tai iš naujo užkurs vairuotojų trūkumo problemą.

Kas yra gerai ir kartu blogai, tai įmonė, kuri finansiškai tampa nebepajėgi, vairuotojų negali atiduoti niekam, jie turi grįžti į savo šalį. Taip sudeginamos kvotos, kurios dabar yra teikiamos bendros. Jos yra per mažos ir mums jų vėl trūks.

Siūlomos alternatyvos nėra visiškai tinkamos

Dar liepos mėnesį Seime priėmus sprendimą dėl migracijos įstatymo pataisų Lietuvos Migracijos departamentas organizavo susitikimą, kurio metu buvo pristatyti šie Užsieniečių padėties įstatymo pakeitimai ir pasiūlytos opcijos, kaip išvengti vairuotojų trūkumo.

Nors pasiūlymai ir skamba viliojančiai, su jais ateina ir kiti iššūkiai. Būtent prisiimant užsienio vairuotojus svarbu suprasti ir jų šalies mentalitetą.

Migracijos departamentas siūlo ieškoti vairuotojų iš kitų šalių – Filipinų, Brazilijos. Tai nėra taip paprasta. Jau dabar daugelis suprato, kad mes mąstome kitaip, ypač lyginant su Vidurinės Azijos šalimis.

Lietuvos vežėjai neretai prisibijo kviesti vežėjus ir tokių tolimų šalių kaip Filipinai, būtent dėl fakto, kad šios šalies vairuotojai yra labai vieningi, o tai gali sukelti problemų vežėjams, nes kitų padaryta klaida gali pasijausti ir jiems.

Filipiniečiai yra labai vieningi ir jei su kuriuo vienu vairuotoju kiltų nesusikalbėjimas visi jie gali išeiti iš darbo, sustoti, nebedirbti. Mums tai nėra suprantama, o jie taip laiko solidarumu. Patirčių yra daug ir tikrai nepaprastų.

Vežėjams kyla problemų ir dėl dokumentų pateikimo

Svarbi problema, kurią pastebime, yra Vidurio Azijos šalių vairuotojų dokumentų pateikimas. Būtent čia dokumentų pildymui reikia gauti laisvą langą registravimo sistemoje, o dėl korupcijos tai padaryti yra praktiškai neįmanoma.

Pagrindinė problema dėl dokumentų pildymo yra ta, kad Vidurio Azijos šalyse yra populiarus „bakšišas“, Lietuvoje žinomas kaip kyšis. Šiuo principu užsienio vežėjai nelegaliai išsiperka atvirus langus ir taip atima galimybes Lietuvos vežėjams įregistruoti Vidurio Azijos šalių vairuotojus.

Be korupcijos rezervacijos laikus atima ir kitų profesijų užsieniečiai. Būtent ši dokumentų pildymo paslauga yra labai populiari ir viena, o tai apsunkina vairuotojų įregistravimo galimybes.

Tiesa, Migracijos departamentas minėjo, kad nuo sekančių metų bus ieškoma išeičių, kad taip nebevyktų. Daug dirbame su Migracijos departamentu, kad visa tai būtų kontroliuojama ir žiūrima. Esame nuėję ilgą kelią ir eisime toliau, o šis chaosas bus sutvarkytas, nes dabar dėl jos kenčia verslas.