– Ar laikotės senųjų tradicijų, pavyzdžiui, pasninko, savo namuose? Kokios apskritai yra pasninko tradicijos?
– Mūsų šeima nėra giliai tikinti, tad griežto pasninko nesilaikome. Stengiamės nebent valgyti šiek tiek mažiau mėsiškų patiekalų. Apskritai, manau, pats pasninkas laikui bėgant keičiasi. Ši idėja kilo iš Antikos, Viduramžių ir pasaulyje buvo žinoma kaip sveikos gyvensenos principas. Kiek vėliau į pasninką pradėta žiūrėti kaip į susilaikymą nuo prabangos. Mėsa maisto piramidėje buvo ant aukščiausio laiptelio, ją kasdien valgyti galėjo labai nedaug žmonių, tad susilaikymas nuo mėsos ir reiškė susilaikymą nuo prabangos. Dabar pasaulis keičiasi – nei mėsa, nei sviestas daugeliui, ko gero, nebėra prabangos ženklas. Ar vietoj mėsos rinkdamiesi omarus, midijas ir lašišą laikomės pasninko? Klausimas. Manau, kad norėdami laikytis pasninko turėtume sau užduoti klausimą – kas man yra prabanga ir ko atsisakymas man reikštų prabangos atsisakymą?
– O kaip nuo seno Lietuvoje atrodė Kūčių stalas? Kada atsirado tradicija ruošti dvylika patiekalų?
Kalbant apie dvylika patiekalų, ši tradicija greičiausiai susiformavo tarpukariu, nes jei persikelsime į XIX a., daugybė žmonių tikrai negalėjo sau leisti tiek patiekalų ant stalo. Bajoriškuose dokumentuose gausu pavyzdinių Kūčių vakarienių aprašymų, bet apie būtinybę ruošti dvylika patiekalų ten neužsimenama. Viename tarpukario laikraštyje netgi rašyta, kad šeimininkė, ruošdama Kūčių vakarienę, neturi persistengti. Kas iš to, kad ant stalo bus labai daug skanių ir gražių patiekalų, bet šeimininkė visą vakarą bus pikta ir pavargusi?
– Kada ir kaip ant lietuvių Kūčių stalo atsirado silkė?
– Ką, kaip kulinarinio paveldo tyrinėtojas, manote apie žmones, kurie ant savo Kūčių stalo deda, pavyzdžiui, sušius?
– Aš nežiūrėčiau į tai kritiškai, nes vyksta panašus procesas, kaip buvo su silke. Mes kalbame apie patiekalų grupę, kuri yra dinamiška ir kintanti. Jei kas nors bandytų pakeisti kūčiukus, aguonų pieną, kisielių ar kūčią, prarastume pagrindą, ant kurio stovi Kūčių vakarienė.
– Persikelkime į Kalėdas. Be ko neįsivaizduojate šios šventės stalo?
– Tai turėtų būti kas nors įdomesnio ir mėsiško. Ši šventė – galimybė pasigaminti kažką, ko kasdien nevalgai. Istoriškai Kalėdų stalas taip pat buvo mėsiškas, nes tądien baigiasi pasninkas. Po Kūčių iki Užgavėnių, nuo advento iki gavėnios buvo pats mėsiškiausias laikotarpis Lietuvoje. Tuo metu visi pjaudavo gyvulius, o mėsa, kaip žinia, greitai genda, tad vienintelė išeitis – ją valgyti.
– Kada ant Kalėdų stalo atsirado balta mišrainė?
– Mišrainės, kaip ir silkė, atkeliauja tarpukariu, galbūt net XIX a. pabaigoje knygose rasime kokias nors mišraines. Būtent balta mišrainė Lietuvoje įsitvirtino sovietmečiu. Bet kaip ir minėjau apie atsinaujinančias tradicijas – jeigu kuriai nors kartai tai buvo svarbu ir ji įtraukė mišrainę į Kalėdų stalo meniu, tai nereiškia, kad ta mišrainė prigis ir kitai kartai.
– Ši šventė niekada neturėjo ypatingo stalo tradicijų. Lietuvoje galima išskirti tik dvi dideles šventes, kurios tikrai turėjo ir tebeturi savo stalus su tam tikrais patiekalais – Kūčios ir Velykos. Kitos yra tik šventės, kur kiekvienas namų ūkis renkasi patiekalus pagal savo norus.
– Galiausiai, kokį iš pamirštų patiekalų siūlytumėte sugrąžinti ant šventinio stalo?
Iš senovinių patiekalų Kūčių stalui tiktų ir kimšta lydeka, tradicinis avižų kisielius, įvairūs žuvų patiekalai. Galima rasti daug senovinių patiekalų, tereikia atsiversti seną gastronomijos knygą.
Visą pokalbį galite išgirsti čia: