Kas trukdo sėkmingai įtraukčiai
„Sėkminga įtrauktis ir ugdymas priklauso nuo daugybės veiksnių: visuomenės pasirengimo priimti vaikus su intelekto sutrikimais, įstatymais įtvirtintų jų teisių, pakankamo finansavimo, specialistų kompetencijos ir pačių tėvų indėlio“, – sako D. Mikelėnaitė-Laukienė. Jeigu bent vienas iš šių aspektų neveikia, įtrauktis tampa dideliu iššūkiu.
Specialistė atkreipia dėmesį ir į vis dar paplitusius mitus bei stigmas, kurios kelia papildomų sunkumų. „Mūsų šalyje asmenys, turintys negalią, dažnai apibūdinami ne pagal asmenines savybes ar gebėjimus, bet pagal savo negalias. Kol tokios nuostatos egzistuoja, įtrauktis bus lėtas ir skausmingas procesas“, – pažymi pašnekovė.
Įtraukiojo ugdymo vaidmuo
Įtraukiojo ugdymo sistema siekia užtikrinti, kad visi vaikai, nepaisant jų gebėjimų, galėtų mokytis kartu. „Pirmiausia, kiekvienas besimokantysis yra vienodai svarbus. Mokinių poreikių įvairovė turėtų būti vertinama ne kaip trūkumas, o kaip galimybė praturtinti ugdymo procesą ir demokratizuoti švietimą“, – pabrėžia D. Mikelėnaitė-Laukienė.
Mokyklose vykstančios bendros veiklos su bendraamžiais palengvina vaikų, turinčių intelekto negalią, įtrauktį, padeda užmegzti draugystes, bendradarbiauti ir ugdyti toleranciją. „Svarbu atsižvelgti į mokinių socialinę, kultūrinę ir mokymosi įvairovę, nustatyti ir šalinti kliūtis, kurios trukdo dalyvauti ugdyme“, – sako specialistė.
Šeimos vaidmuo socializacijos procese
Vis dėlto, pašnekovė atkreipia dėmesį, kad pirmoji ir svarbiausia vaiko socialinių įgūdžių formavimo terpė yra šeima. „Tėvų pareiga – užtikrinti, kad vaikas turėtų galimybes bendrauti už šeimos ribų – lankytų popamokines veiklas, muziejus, teatrus, kino teatrus, esant galimybei, dalyvautų vasaros stovyklose. Tai padeda vaikui išmokti bendrauti su kitais, suprasti skirtingas aplinkas ir plėsti savo socialines patirtis“, – teigia D. Mikelėnaitė-Laukienė.
Socialinė patirtis yra esminė vaiko asmenybės vystymosi dalis. Pasak specialistės, mokydamasis bendrauti ir prisitaikyti skirtingose situacijose, vaikas patiria tapatumo jausmą, o tai padeda jam augti kaip asmenybei.
Mokytojų indėlis į įtraukties sėkmę
Didelį vaidmenį vaikų, turinčių intelekto sutrikimų, įtraukties procese atlieka mokytojai ir mokyklos darbuotojai. „Nuo mokytojų veiklos dažniausiai priklauso klasės atmosfera, kitoniškumo priėmimas ir atskirties mažinimas. Svarbu sukurti sąlygas mokiniams dalyvauti bendroje veikloje, parodyti savo gebėjimus ir gauti reikiamą pagalbą“, – teigia D. Mikelėnaitė-Laukienė.
Pašnekovė taip pat pabrėžia, kad bendraamžių požiūris į vaikus su negalia daro didelę įtaką jų savijautai ir socialinei įtraukčiai. „Tolerancija ir gebėjimas priimti kiekvieną individą yra raktas į sėkmingą sąveiką ir pilnavertišką šių vaikų dalyvavimą bendruomenėje“, – priduria ji.
Visuomenės vaidmuo ir iniciatyvos
Svarbi įtraukties dalis yra ir visuomeninės iniciatyvos. „Muziejai, teatrai, kino teatrai ir kiti kultūros objektai tampa vis atviresni vaikams su intelekto sutrikimais, siūlo edukacines programas, kurios padeda šiems vaikams jaustis lygiaverčiais“, – pasakoja specialistė.
Ji taip pat ragina kiekvieną pradėti nuo savęs. „Svarbiausia – pasitikrinti savo požiūrį, būti pakantiems ir atsižvelgti į tai, kad kitas žmogus gali būti kitoks nei mes. Jis turi teisę būti toks, koks yra“, – pažymi D. Mikelėnaitė-Laukienė.
Ilgalaikė nauda visiems
Baigdama pokalbį pašnekovė sako, kad vaikų su intelekto sutrikimais įtrauktis – iššūkių kupinas, tačiau neįkainojamos vertės procesas, skatinantis visuomenę augti, tapti atviresne ir jautresne kiekvieno žmogaus poreikiams.
Įtrauktis duoda naudos ne tik vaikams su intelekto sutrikimais, bet ir visai visuomenei. „Bendruomenėje formuojasi vertybinės nuostatos, tradicijos ir tarpusavio santykiai. Tai kuria tolerantiškesnę ir įvairesnę visuomenę“, – apibendrina ji.